Astrid Askberger (SE)

Regissör och fotograf. Född 1979 i Hägersten, Stockholm. Studier vid folkhögskolorna i Kalix och Biskops-Arnö samt Stockholms Dramatiska Högskola och Filmhögskolan, studerar till en master vid Akademi Valand.

Astrid Askberger föddes i Stockholm 1979, växte upp i Krokstrand utanför Strömstad och bor numera i Göteborg. Under år 2000 avslutade hon studier vid Kalix Folkhögskolas grundläggande video-och TV-utbildning och praktiserade samtidigt hos Ambjörn Johansson för IKON på SVT.

Mellan åren 2000 och 2004 gick hon flera olika utbildningar vid Nordens Folkhögskola Biskops-Arnö — grundkurs i Avid-redigering, dokumentär projektkurs, manuskurs och dokumentärfilmslinje. Sedan dess har hon arbetat som frilansare inom interaktiv radio, text och hybrider mellan dans, konst, teater och film. Inte sällan intar hon platsen bakom kameran som fotograf. Bland annat i Cecilia Neant-Falks guldbaggebelönade dokumentär Du ska nog se att det går över (2013).

Askberger har samarbetat med teatergrupperna Teater Kurage och Teater Tamaure. Samt gjort flera projekt med tillsammans med dansgruppen Spinn. Ett internationellt danskompani med dansare med och utan funktionsvariationer.

Att skildra det normbrytande och utmana stereotyper har funnits som tema i Askbergers produktion. Med beställningsfilmer på uppdrag för bland andra Hjälpmedelsinstitutet med Kaos med möjligheter (2003) och Sveriges Dövblinda med Skrot och brons (2006) visar hon på möjligheterna för personer som lever med olika typer av funktionsvariationer.

Ett annat återkommande tema hos Askberger är kärlek och hur man får förhållanden att fungera. I Så funkar det, som gjordes på uppdrag av kvinnojouren Emelie 2001, talar några killar om sin syn på kärlek, romantik och förhållanden. Den visades på högstadieskolor runt om i Västra Götalandsregionen och belönades med dokumentärfilmpriset STHLM.DOC 2002. Den populärkulturella bilden av kärlek som påverkar oss alla, och hennes egen generations rädsla för att fatta fel beslut, undersöker hon tillsammans med vännen och kollegan Johanna Högman i Kärlek är bäst på bio.

I Kontraktet som Askberger gjorde under våren 2008 på Dramatiska Institutets kurs Dokumentärfilmsprojekt/regi följer hon ett par som satt en deadline för sin relation i ett experiment kring den gängse parrelationen. Askberger har följt skeenden som utspelar sig under längre tid. I sitt mest omfattande projekt hittills, konstnärsdokumentären Gretas Guide till galaxen (2016), följer hon artisten och mångsysslaren Greta Jane Pedersen under fjorton år. Hennes flackande liv i USA sen hon flytt sin dysfunktionella familj, hennes kreativa liv, hennes sökande efter självständighet och kärlek, och försoning med sin historia.

I Livet. Kollektivet som visades på Göteborg Film Festival 2017, riktar Askberger kameran mot den tid i ett kollektiv i Göteborg som i tretton år var navet i hennes liv. Redan 2018 återvände Askberger till festivalen med en än mer personlig kortfilm med dokumentära kvalitéer. I Jag var också med funderar Askberger över olika typer av konkret politiskt engagemang, sedan hon insett de enorma skillnader som finns mellan den form av aktivism hennes egna föräldrar ägnade sig åt när hon var liten, och hennes egna former av aktivism idag.
Mellan 2016 och 2017 utbildade sig Askberger inom Filmiska processer, MA1, på Akademin Valand och 2017-2018 inom Filmisk gestaltning, även det på Akademin Valand.
Askberger är också en av de drivande bakom filmkollektivet Doris. Ett kvinnligt nätverk som vill som vill synliggöra och förändra de ojämlika förhållandena inom filmbranschen och vars slogan är ‘Doris är Doers’.

Louise Lagerström (2018)

Källor: Astrid Askbergers Vimeo, Filmcloud.se, Fantastrid.se.

Basic info

Main profession: Director
Born: 1979
Active: 2001-

Filmography

Regi:
Just Because You Didn’t Film Me While I Was Crying it Doesn’t Mean You’re not a Filmmaker (2022)
Mössor och mens (2020)
Väggen (2019)
Jag var också med (2018)
Livet. Kollektivet. (2017)
Gretas guide till galaxen (2016)
Vi återvände aldrig (2015)
Bokstavsvuxna (2008)
Kontraktet (2008)
Skrot och brons (2006)
Kaos med möjligheter (2003)
Kärlek är bäst på bio (2003)
Så funkar det! (2001)

Manus:
Just Because You Didn’t Film Me While I Was Crying it Doesn’t Mean You’re not a Filmmaker (2022)
Mössor och mens (2020)
Väggen (2019)
Jag var också med (2018)
Gretas guide till galaxen (2016)

Producent:
Just Because You Didn’t Film Me While I Was Crying it Doesn’t Mean You’re not a Filmmaker (2022)
Jag var också med (2018)
Vi återvände aldrig (2015)
Bokstavsvuxna (2008)
Skrot och brons (2006)
Kaos med möjligheter (2003)
Så funkar det! (2001)

Foto:
Just Because You Didn’t Film Me While I Was Crying it Doesn’t Mean You’re not a Filmmaker (2022)
Mössor och mens (2020)
Fonko (2016)
Vi återvände aldrig (2015)
Skrot och brons (2006)
Du ska nog se att det går över (2003)
Kaos med möjligheter (2003)
Så funkar det! (2001)

Klippare:
Just Because You Didn’t Film Me While I Was Crying it Doesn’t Mean You’re not a Filmmaker (2022)
Mössor och mens (2020)
Jag var också med (2018)
Vi återvände aldrig (2015)
Bokstavsvuxna (2008)
Skrot och brons (2006)
Kaos med möjligheter (2003)
Så funkar det! (2001)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles