Inger Pehrsson (SE)

Kostymdesigner. Född 1935 i Göteborg. Verksam sedan 1965.

Inom filmbranschen används ofta beteckningen “den långa vägen” när det gäller regissörer som aldrig gått i någon filmskola, men ändå lyckats. Det kan även gälla andra yrkeskategorier och kostymören Inger Pehrsson är ett utmärkt exempel. Hon är en autodidakt och kan som klädskapare inte ens skissa eller teckna, men har ändå fått jobba med alla de kända namnen; Bergman, Grede, Hallström, Alfredson & Danielsson, Hellbom, Josephson, Kulle, Sjöman, Tati, Tarkovskij, Ullmann, Widerberg och många fler.

Anledningen är givetvis att hon visade sig ha en osedvanlig talang för yrket, men hennes intuition och följsamma personlighet, hennes lugn och goda humör har också spelat in. För att ett filmteam ska fungera sammansvetsat under ett par månader är det viktigt att där också finns glädjespridare. Inger Pehrsson är en sådan.

Helt oerfaren var hon inte heller när hon började. Som tonåring var hon fotomodell och kom då i kontakt med modeskapare som Kerstin Lokrantz och Gunilla Pontén. Hon började assistera hos dem och fick även vara med när de gjorde kläder till en del filmer. Ändå blev hon häpen när SF ringde och frågade om hon ville göra kläderna till Hasse & Tages Att angöra en brygga (1965).

Bättre start kunde hon knappast få och sen rullade det på. Jarl Kulles Bokhandlaren som slutade bada (1969), blev något av ett kraftprov eftersom det här rörde sig om en kostymfilm, men det var bara att studera och läsa på. Sen kom Emil i Lönneberga (1971), och ett kärt minne är när hon och Astrid Lindgren tillsamman for runt i Småland och lånade upp gamla kläder som kunde passa. Det blev totalt ett dussintal Lindgren-filmer under åren, med Kalle Blomkvist och Rasmus som den sista (1997).

Samarbetet med Hasse & Tage fortsatte även det, med Äppelkriget (1971) och Mannen som slutade röka (1972). På SF/Artfilm fick hon även arbeta med kläderna i alla Lasse Hallströms filmer till och med Mitt liv som hund (1985), innan han hamnade i Hollywood. Parallellt inleddes ett 30-årigt samarbete med Ingmar Bergman, från Scener ur ett äktenskap (1973) till Saraband (2003), vilket också ledde till att Pehrsson blev hela Bergman-klanens favorit. Hon gjorde kläderna till alla Erland Josephsons och Liv Ullmanns filmer, bl.a Kristin Lavransdotter (1995), men också Gunnel Lindbloms och Sven Nykvists. För Erland Josephson gjorde hon kläderna till Marmeladupproret (1980) och för Gunnel Lindblom signerade hon förutom kostymer även scenografin i ett par filmer.

1986 arbetade hon med två så vitt skilda regissörer som Bo Widerberg, i Ormens väg på hälleberget, och Andrej Tarkovskij, i Offret. Starka personligheter men samarbetet gick utmärkt och det gjorde det även när hon 1990 fick göra kläderna till Kjell Gredes God afton, herr Wallenberg, till större delen inspelad i Budapest.

Mellan filmerna hände det att Pehrsson även fick stå för kostymerna på Maxim- och Oscarsteatern men även några gånger på Dramaten, exempelvis när Arthur Miller var där och Lars Amble satte upp hans pjäs “En handelsresandes död” med Jarl Kulle.

1988 fick hon motta Ingmar Bergman-priset. Ur motiveringen har han på plaketten låtit rista in orden “…kaos är granne med Gud”. Han visste att med Inger Pehrsson ordnade det sig alltid.

Bengt Forslund (2015)

Basic info

Main profession: Costume Designer
Born: 1935
Active: 1965-

Filmography

Kostymdesigner:
Underkastelsen (2010)
Miraklet i Småland (2005)
Saraband (2003)
Trolösa (2000)
Kalle Blomkvist och Rasmus (1997)
Svenska hjältar (1997)
Enskilda samtal (1996)
Kalle Blomkvist – mästerdetektiven lever farligt (1996)
Kristin Lavransdotter (1995)
Pillertrillaren (1994)
Kådisbellan (1993)
Lotta 2 (1993)
Lotta på Bråkmakargatan (1992)
Önskas (1991)
Oxen (1991)
Den ofrivillige golfaren (1991)
Fly till vatten och morgon (1991)
BlackJack (1990)
God afton, herr Wallenberg (1990)
1939 (1989)
Gekko (1989)
Gull-Pian (1989)
Mimmi (1988)
Jungfruresan (1988)
Strul (1988)
Aida (1987)
Mer om oss barn i Bullerbyn (1987)
Alla vi barn i Bullerbyn (1986)
Jönssonligan dyker upp igen (1986)
Morrhår och ärtor (1986)
Offret (1986)
Ormens väg på hälleberget (1986)
Mitt liv som hund (1985)
Efter repetitionen (1984)
Sköna juveler (1984)
Bakom jalusin (1984)
Kalabaliken i Bender (1983)
Limpan (1983)
P & B (1983)
Två killar och en tjej (1983)
Höjdhoppar’n (1981)
Montenegro eller Pärlor och svin (1981)
Operation Leo (1981)
Rasmus på luffen (1981)
Sally och friheten (1981)
Tuppen (1981)
Madicken på Junibacken (1980)
Mannen som blev miljonär (1980)
Marmeladupproret (1980)
Du är inte klok Madicken (1979)
Jag är med barn (1979)
Min älskade (1979)
En och en (1978)
Höstsonaten (1978)
Paradistorg (1977)
Mina drömmars stad (1976)
Champagnegalopp (1975)
Garaget (1975)
Jorden runt med Fanny Hill (1975)
Lejonet och Jungfrun (1975)
Parade (1974)
Scener ur ett äktenskap (1974)
Världens bästa Karlsson (1974)
Emil och griseknoen (1973)
Om 7 flickor (1973)
Scener ur ett äktenskap (1973)
Mannen som slutade röka (1972)
Nya hyss av Emil i Lönneberga (1972)
Niklas och Figuren (1971)
Äppelkriget (1971)
Brother Carl (1971)
Emil i Lönneberga (1971)
Grisjakten (1970)
Ministern (1970)
Bokhandlaren som slutade bada (1969)
“Tofflan” – en lycklig komedi (1967)
Tvärbalk (1967)
Att angöra en brygga (1965)

Scenograf:
Sally och friheten (1981)
Marmeladupproret (1980)

Roll:
Äppelkriget (1971)
Bakomfilm Festivitetssalongen (1965)

Övrig medarbetare:
Fritänkaren – filmen om Strindberg (1994)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

1988: Ingmar Bergman-priset.
1982: Årets Klappa.

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles