Josefin Åsberg (SE)

Scenograf och produktionsdesigner. Född 1974 i Älvsborg, Göteborg. Vinnare av ”Prix Vulcain de l’artiste technicien” vid Cannes Filmfestival 2017.

Josefin Åsberg är prisbelönad scenograf och produktionsdesigner på huvudsakligen filmproduktioner. År 2000 arbetade hon som scenografiassistent på Lukas Moodysons Tillsammans. När Moodyson gjorde sin nästa film, Lilja 4-ever (2002), var Åsberg inte längre assistent, utan scenograf i egen rätt. Arbetet kräver stor noggrannhet med ingående research. Inför inspelningen av Lilja 4-ever reste Åsberg till Estland för att besöka människor i situationer liknande de som filmens utsatta huvudperson befinner sig i, för att ta del av de miljöer de lever i. Hon arbetade sedan med personal i Estland för att inför bygget av lägenheter i svenska filmstudior få tag på rätt byggmaterial som såg ut att vara hemmahörande i före detta Sovjetunionen. Rekvisita och scenografiska detaljer fraktades från Estland för att göra studiobyggena fullt trovärdiga och ge rätt atmosfär. När Josefin Åsberg fortsatte samarbetet med Lukas Moodyson på hans Mammut (2009) var förarbetet nästintill det motsatta – resan gick till New York för att studera privatpersoners lyxvåningar.

Åsbergs arbete handlar om att hitta och bygga upp rätt atmosfär och stämning för en films visuella helhet. Hon kommer tidigt in i filmprocessen och arbetar utifrån manus, i nära samarbete med filmens regissör och fotografen. Hon menar att resultatet blir allra bäst när alla arbetar mot samma mål, och filmens specifikt visuella komponenter sammanstrålar.

Särskilt roligt och utmanande, enligt Åsberg, är filmproduktioner som utspelar sig i antingen en annan tid eller på en främmande plats, ett arbete som kräver mer av scenografen. Exempel på sådana är Monica Z (2013), där arbetet med att förverkliga 1960-talets Stockholm genomsyrade arbetet på detaljnivå. För sin insats i filmen nominerades Josefin Åsberg till en Guldbagge för bästa scenografi.

En plats som inte bara skulle vara belägen utanför Sverige, men som också skulle kännas främmande rent instinktivt för filmpubliken, var Ruben Östlunds mångfaldigt prisbelönta Turist (2014). Skidorten Les Arcs i franska alperna utgjorde exteriör, valet på just denna artificiella alpby motiverades av att den var en tydligt konstruerad, förfrämligande plats utan nämnvärt pittoreska inslag – ”En 70 meters ljusslinga med epileptisk takt på belysningen är uppsatt för att störa bilden och göra den mindre vykortsaktig.” Ett hotell i Åre svarade för interiörerna, och en av filmens stora scener där huvudpersonerna överraskas av en lavin då de sitter på en restaurang-terrass i skidbacken är inspelad i Göteborg, i juni.

Samarbetet med fortsatte sedan med Östlunds efterföljande film The Square (2017). Josefin Åsberg är filmens produktionsdesigner, och uppmärksammades under filmfestivalen i Cannes där The Square vann Guldpalmen. Om samarbetet med Ruben Östlund säger Åsberg att det framförallt utmärker sig i tid; med Östlund är tiden för förberedelser liksom inspelning väldigt lång i förhållande till andra filmer hon arbetat med. Det innebär att hon som produktionsdesigner verkligen kan lägga ner sin själ i arbetet. Åsberg prisbelönades även hon under Cannesfestivalen 2017, för sin insats i The Square. Priset, tidigare kallat Grand Prix Technique, vann hon i konkurrens med tävlingsfilmernas samtliga fotografer, ljuddesigners, scenografer och kostymörer. Senare under 2017 tilldelades Åsberg även Europe Film Awards pris European Production Designer 2017 för sitt arbete med The Square med motivieringen: “With great artistic sensibility, the production design in THE SQUARE elevates the film by creating a world at the edge to the surreal. In this way the scenography is able to integrate and interact with the story without ever dominating over it. This is the great artistic quality of Josefin Åsberg.”

Framgången följde Josefin Åsberg upp med att arbeta på Anna Odells långfilm,  X & Y som hade premiär 2018.

Freya Kilander (2018)

Källor: DN.se, ADA, DrömhemochTrädgård.se

Basic info

Main profession: Production Designer
Born: 1974
Active: 1999-

Filmography

Produktionsdesign:
Bränn alla mina brev (2022)
Triangle of Sadness (2022)
The Square (2017)
The Quiet Roar (2014)
Turist (2014)
Mammut (2009)
Ping-pongkingen (2008)

Scenograf:
Upp i det blå (2016)
Monica Z (2013)
Nina Frisk (2007)
Linerboard (2006)
God Morgon alla barn (2005)
Fragile (2004)
Kopps (2003)
Lilja 4-ever (2002)

Scenografiassistent:
Familjen (2002)
En sång för Martin (2001)
Tillsammans (2000)
Noll tolerans (1999)

Kostymör:
Linerboard (2006)
Fragile (2004)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

2023: Guldbaggenominerad för Bästa produktionsdesign för Bränn alla mina brev.
2023: Guldbaggenominerad för Bästa produktionsdesign för Triangle of Sadness.
2018: Guldbaggenominerad för Bästa scenografi för The Square.
2017: European Film Award Best European Production Designer för The Square.
2017: Cannes Film Festival – Prix Vulcain de l’artiste technicien, för The Square.
2014: Guldbaggenominerad för Bästa scenografi för Monica Z.

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles