Kristina Meiton (SE)

Svensk regissör, manusförfattare, filmfotograf, klippare och producent. Född Elin Kristina Meiton i Timrå, Medelpad. Utbildad 1998-2000 på Skurups film och TV-linje. Filmhögskolan, Akademin Valand 2000-2003 samt 2010-2012.

Alingsåsbaserade Kristina Meiton är dokumentärfilmare och producent på det egna produktionsbolaget MigDig och har ofta haft helhetsgreppet kring sina filmer. Redan bakom den poetiska kortfilmen Ack som ett fjun så lätt (2001) som hon gjorde i samband med studier på Skurups folkhögskola, stod hon för manus, regi, scenografi, foto, klippning, ljud och som producent. Kortfilmen Kom nu smulan så går vi (2004), om en ensamstående mamma som arbetar på kexfabrik, kom till under tiden på Valand och Meiton stod för regi, manus och klippning. Hon samarbetade med regissören Linda Sternö på kortfilmerna Så som du är människa är jag människa (2004) – som fick Juryns hedersomnämnande på Warsaw International Film Festival 2006 – och på Dit änglar vägrar gå från samma år.

Meiton kom tidigt att rikta in sig mer på det dokumentära formatet. Spelfilm passade henne inte. “Att göra dokumentärer har blivit ett sätt att undersöka företeelser som jag är nyfiken på men som jag inte helt förstår,” har hon sagt. Redan på sitt sommarjobb i hemtjänsten i Frölunda 2001 gjorde hon filmen Med inglasad balkong, om en äldre kvinna som väntar på den stora vinstlotten. Med projektet Skift, som startade 2003, inledde Meiton sitt undersökande av människors förhållningssätt till sina arbeten. Filmerna, bland annat Plåt, Kontoret och Fabriken har visats ihop som ett eget verk, bland annat på Galleri Not Quite, 2015 och Konstepidemin 2016. Verket vann pris för bästa konstfilm på Frame i Göteborg 2015 och andra pris i tävlingen, Short on Work, i Modena, Italien 2015.

I Bagaren från 2004, följer vi Lars, som arbetat som bagare i sju år, under en natts arbete. När man sällan ser dagsljus formas tankar kring jobbet, livet och drömmarna. Filmen, som också var en examensfilm från Högskolan, nominerades till en Guldbagge för bästa dokumentär 2005.

Meiton regisserar sedan Valp (2005) om charmiga labradorvalpen Tasse som försöker ha så roligt som möjligt, medan husse har andra planer. Tillsammans med Karin Dahl vände hon kameran mot Sveriges första kvinnliga pressfotograf, Ulla Lemberg i Jag vill att du ska veta (2006). Resultatet blev en film om en kvinna som själv respektfullt fångat kvinnor på bild världen över.

I Avtagssjäl (2008) följer Meiton lastbilschauffören Bertil. Med hunden som enda sällskap ger tiden på vägarna honom tid för många tankar kring livsvalen, sinkandet av familjen och pensionen som närmar sig. Filmen vann pris för Bästa nordiska dokumentärfilm på AIFA Film Festival 2008.

Meiton samarbetar (som fotograf och klippare) med regissören Johanna St Michaels på kortfilmen Going live (2009), om kändisskap och en aldrig sinande törst på innehåll i sociala medier. Och Bilder av Dina (2010) en kortdokumentär om regissörens vän Dina, legendarisk modeagent i Hollywood som förskingrade klienternas pengar och genomgick väldigt många skönhetsoperationer. Den sistnämnda tävlade om Tempo Short Award på Tempo-festivalen, och på CPHDOX 2011. De samarbetar även på kortfilmen Ett smörgåsbord av synd från 2015 – om den svenska burleskscenen, och en glimt av Stockholm Burlesque Festival och deltagarnas utmanande av könsroller.

Meiton står för regi, manus, foto, klippning och som producent för Om det inte finns något som har betydelse finns det inget att rädda från 2015. Utifrån citat av Jonathan Safran Foer (som skrivit om vårt förhållande till mat och klimat) ställs moraliska spörsmål om de grisar på väg till slakt, som vi äter men vars utsatta existens vi gärna förtränger. Filmen visades på Göteborgs filmfestival samma år. I kortdokumentären Vid sidan av vägen (2017) porträtterade Meiton Ulrika Nätterdal som vill bli präst men trots stark tro och flera års teologistudier inte blir fullt accepterad av kyrkan på grund av ”för tunn hud.” Vem får egentligen ta plats i kyrkans värld och vad är kyrkans roll var frågor som filmen ville ställa.

Meitons intresse för arbetets själ är bestående och hon återvänder till dess betydelse i Arbetade dagar (2019). Med drönarperspektiv svepande över Ringöns industriområde gör filmen nedslag på några av de arbetsplatser som länge utgjort navet för arbetarstaden Göteborg på vars filmfestival den visades samma år.

Meitons filmskapande har ofta rört sig mellan film- och konstvärlden. 2009 lärde hon känna animatören, filmaren och konstnären Monne Lindström och inledde ett samarbete där hon stod som producent. Lindströms fantasieggande målningar föreställande den spanska tennisstjärnan Rafael Nadal förvandlades till en kortfilm om en desillusionerad trebarnsmamma som får ny livslust i ett osannolikt möte med Nadal i Anyone for tennis? som hade premiär på Göteborgs filmfestival 2011.

Deras gemensamma manus till den animerade dokumentären Räknar dagar, räknar år (2014) baserades på ljudinspelningar där barn berättade om sina upplevelser av och tankar kring att ha en förälder som begått brott och hamnat i fängelse. Lindström använde sig här av en digital collage-teknik liknande den i Anyone for tennis?. Räknar dagar, räknar år har visats på bland annat Göteborgs filmfestival och Tempo Dokumentärfestival, och även använts i pedagogiskt syfte inom kriminalvården.

I Zlatan i Alperna (2019) – även den baserad på gemensamt manus – skildras återigen ett fiktivt möte mellan en sportstjärna och en ‘vanlis’ (kanske med drag av Lindström själv). Den här gången med teckningar och målningar istället för med digitalt collage. Den kaxige lejon-Zlatan får visa sina skörare, kanske till och med poetiska, sidor. Team Meiton/Lindström gör även kortisen Madame you made my day från 2021, som hade premiär på Uppsala kortfilmsfestival. Filmen skildrar en dam som blir påtagligt nervös i säkerhetskontrollen på Gatwicks flygplats.

Meiton-Lindström sammanstrålade också i utställningen Skift & Oro. Där deras olika perspektiv av arbete i videoverken Skift kontra Oro beskriver arbetets betydelse, men även hur bristen på densamma kan bryta ned. Meiton har även samarbetat med dokumentärfilmaren Astrid Askberger. Som producent på hennes dokumentär Gretas guide till galaxen (2015), om performance-artisten Greta som vuxit upp i en dysfunktionell familj men har modet att bryta upp och ta konsekvenserna av sin frihetslängtan. Meiton var även fotograf på Askbergers Livet. Kollektivet, från 2017 – en både privat och allmänmänsklig skildring av människorna i ett hyreshus i Göteborg där Askberger levde under tretton år.

Meiton producerade sedan Petra Koppla Dahlbergs kortdokumentär Han finns överallt och ingenstans 2022, om Ann som förlorade sin son Gösta i Tsunamikatastrofen 2004 och som genom rörelse och akrobatik försöker att komma åt sorgens innersta väsen. Samma år producerar hon Powernnapper’s Paradise (2022) i regi av Samir Arabzadeh. En dokumentär kortfilm som följer några människor i Filippinerna, där det är helt comme-il-faut att ta sig en tupplur på jobbet. Filmen hade premiär på Tempo Dokumentärfestival där den fick Juryns hedersomnämnande i priskategorin New Doc för att den ”med estetisk tonträff, nyfikenhet och humor undersöker vår tids relation till arbete och dess koppling till vårt självvärde.” Den blev även uttagen till Dokumentärfilmfestivalen Hot Docs i Toronto.

2023 stod Meiton tillsammans med Johanna St Michaels för vinjettfilmen till Göteborgs filmfestival. En peppande hyllning till festivalens trogna publikbärare, kulturtanterna som träffas i Birgitta Andreéns damklädesbutik Fabiana (som hon drivit sedan 1969), dricker bubbel, småpratar och på Birgittas uppmaning klär sig som filmstjärnor, för nu är det festival!

Louise Lagerström (2023)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1972
Active: 2001-

Filmography

Regi:
Arbetade dagar (2019)
Vid sidan av vägen ( 2017)
Om det inte finns något som har betydelse finns det inget att rädda (2015)
Avtagssjäl (2007)
Jag vill att du ska veta (2006)
Valp (2005)
Bagaren (2004)
Kom nu Smulan så går vi (2004)
Så som du är människa är jag människa (2004)
Ack som ett fjun så lätt (2001)

Manus:
Arbetade dagar (2019)
Zlatan i alperna (2019, tillsammans med Monne Lindström)
Räknar dagar räknar år (2013)
Avtagssjäl (2007)
Jag vill att du ska veta (2006)
Bagaren (2004)
Dit änglar vägra gå (2004)
Kom nu Smulan så går vi (2004)
Ack som ett fjun så lätt (2001)

Producent:
Han finns överallt och ingenstans (2022)
Powernapper’s Paradise (2022)
Arbetade dagar (2019)
Zlatan i alperna (2019)
Vid sidan av vägen ( 2017)
Gretas guide till galaxen (2016)
Om det inte finns något som har betydelse finns det inget att rädda (2015)
Räknar dagar räknar år (2013)
Anyone for tennis? (2011)
Bilder av Dina (2010)
Valp (2005)
Ack som ett fjun så lätt (2001)

Foto:
Vid sidan av vägen ( 2017)
Livet. Kollektivet. (2017)
Ett smörgåsbord av synd (2015)
Om det inte finns något som har betydelse finns det inget att rädda (2015)
Bilder av Dina (2010)
Going Live (2009)
Avtagssjäl (2007)
Jag vill att du ska veta (2006)
Valp (2005)
Älska mig mest (2005)
Annas kråka (2004)
Bagaren (2004)
Ack som ett fjun så lätt (2001)

Scenograf:
Ack som ett fjun så lätt (2001)

Klippning:
För Slite! (2023)
Han finns överallt och ingenstans (2022)
Toxic (2020)
Arbetade dagar (2019)
Vid sidan av vägen ( 2017)
Ett smörgåsbord av synd (2015)
Om det inte finns något som har betydelse finns det inget att rädda (2015)
Räknar dagar räknar år (2013)
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket (2012)
Apelsinen (2011)
Den bästa utsikten (2011)
Bilder av Dina (2010)
Going Live (2009)
Isblomma (2009)
Majken (2008)
Rep (2008)
Scen 3: Daniel och Alex (2008)
Avtagssjäl (2007)
Eriks fönster mot världen (2007)
Travriket (2007)
Jag vill att du ska veta (2006)
Tvätta med mig (2006)
Fantomsmärta (2005)
Valp (2005)
Älska mig mest (2005)
Bagaren (2004)
Dit änglar vägra gå (2004)
Kom nu Smulan så går vi (2004)
Kär i natten (2004)
Ack som ett fjun så lätt (2001)

Ljudtekniker:
Bagaren (2004)
Ack som ett fjun så lätt (2001)

Ljuddesign:
Vi som dansar (2002)

Animation:
Älska mig mest (2005)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles