Tusse Lande (SE)

Rollsättare. Född 1959 i Stockholm. Verksam inom både film och tv, främst i Sverige men även på internationella produktioner.

Rollsättaren Tusse Lande har en lång erfarenhet inom film- och tv-branschen, men karriären började inte som rollsättare. Det finns enligt Lande ingen rak och självklar väg, inga utbildningar eller liknande, till att bli casting director. Hon började med att koka kaffe och skjutsa skådisar, arbetade som produktionsledare och började sedan ”casta” till reklamfilmsproduktioner. Lande började sin rollsättarbana genom att  samla på sig en grupp skådespelare till ett växande register. Under 1990-talet började hon på allvar arbeta med casting inom tv och film, på större produktioner, och idag är hon ett självklart namn inom rollsättning, inte bara i Sverige men även i internationella sammanhang genom det egna företaget Kompani Lande.

Tusse Lande har i sitt arbete satt ansikten på stora delar av fenomenet som är ”Nordic Noir”, nordiska eller skandinaviska tv- och filmproduktioner i krim-genren. Hon har haft återkommande uppdrag för serier som Wallander, Beck, Maria Wern, Annika Bengtzon, och Arne Dahl. Lande har en omfattande karriär inom tv, och har många hyllade tv-serier som Jordskott, Springfloden, Molanders och Tjockare än vatten bakom sig. En av de utmaningar rollsättare möter i just dessa sammanhang är, som i fallet Beck, en serie blivit så lång och omfattande att listan på använda skådespelare förvandlats till ett helt häfte – ”Då måste man vara kreativ.”

Enligt henne själv är ett av de roligaste uppdragen hon arbetat med Millenium-trilogin, eftersom filmerna blev större och mer framgångsrika än någon inom produktionen i början väntat sig. Det stärkte förstås Landes renommé som castare, inte minst genom “fyndet” Noomi Rapace. Till en början hoppades Lande på att hitta en skådespelare med erfarenheter som liknar de den normbrytande karaktären Lisbeth Salander bär på, en ”streetcastad tjej”, men slutligen gick rollen till Noomi Rapace på grund av rollens krävande natur. Just castandet av Rapace, som först mottogs med ”försiktig entusiasm”, sägs ha gett David Fincher prestationsångest då processen med att rollsätta den amerikanska versionen av Girl with the Dragon Tattoo blev så svår på grund av att Noomis prestation rejält skruvat upp förväntningarna på en amerikansk motsvarighet.

Att arbeta i internationella produktioner är också tilltalande för Lande av den anledningen att det kan ge henne chansen att plocka fram skådespelare med stor potential, men som inte gjort sig ett namn ännu. Detta eftersom de, enligt Lande, inte alltid är särskilt insatta i den svenska filmbranschen, och därför inte ställer krav på att skådespelare ska vara ”bankable”, alltså vara ett känt namn som garanterar större finansiering. Krav som tyvärr de flesta producenter och bolag måste ta hänsyn till, men som gör det svårare för skådespelare att få roller. Lande föredrar att ge skådespelare som kommer på audition mycket tid, tid att slappna av, diskutera rollen med delar av filmteamet och göra sig redo. I sitt arbete försöker hon matcha rätt typ av skådespelare till olika typer av karaktärer, och hon säger att magkänslan är hennes främsta verktyg.

Med framgångar i stora projekt som Millenium i bagaget blev de internationella uppdragen fler. När de två Bond-filmerna Skyfall och Spectre skulle rollsättas hörde filmernas casting director Debbie McWilliams av sig till Tusse Lande i den globala jakten på skådespelartalanger till de många filmkaraktärerna. Resultatet blev bland annat Ola Rapaces roll som Patrice i Skyfall. Lande är en del av International Casting Directors Network (ICDN), där internationella rollsättare skapar sig värdefulla nätverk i mötet med andra kvinnliga castare. Lande menar att agenturkulturen i Sverige är helt annorlunda gentemot andra större länder, den svenska branschen är så liten att det knappt går att jämföra, och erfarenheter utanför den svenska branschen är därför både annorlunda och värdefulla. Dock är det en gemensam global trend att rollsättare tenderar att vara kvinnor, det är oklart varför, men Tusse Lande beskriver nätverket som ”väldigt sköna ladies” där det är högt i tak.

Freya Kilander (2017)

Källor: Sveriges Radio, Filmcafé.se, HelloActors.se, Bow Street Academy for Screen Acting.

Basic info

Main profession: Other profession
Born: 1959
Active: 1982-

Filmography

Rollsättare:
Solsidan (2017)
Arne Dahl – En midsommarnattsdröm (2015)
Arne Dahl – Mörkertal (2015)
Arne Dahl: Dödsmässa (2015)
Arne Dahl: Efterskalv (2015)
Arne Dahl: Himmelsöga (2015)
Beck – invasionen (2015)
Beck – sjukhusmorden (2015)
Sune i fjällen (2014)
Hallonbåtsflyktingen (2014)
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (2013)
Mördaren ljuger inte ensam (2013)
Hamilton – I nationens intresse (2012)
Hamilton 2 – men inte om det gäller din dotter (2012)
Balladen om Marie Krøyer (2012)
Nobels testamente (2012)
Annika Bengtzon: Prime Time (2012)
Annika Bengtzon: Studio sex (2012)
Maria Wern – stum sitter guden (2010)
Luftslottet som sprängdes (2009)
Män som hatar kvinnor (2009)
Arn – riket vid vägens slut (2008)
Maria Wern – Främmande fågel (2008)
Arn: tempelriddaren (2007)
Hemligheten (2006)
Wallander: blodsband (2006)
Wallander: den svaga punkten (2006)
Wallander: fotografen (2006)
Wallander: jokern (2006)
Wallander: luftslottet (2006)
Wallander: täckmanteln (2006)
Vanya vet (2006)
Innan frosten (2005)
Mastermind (2005)
Som man bäddar … (2005)
Wallander: afrikanen (2005)
Wallander: bröderna (2005)
Wallander: mörkret (2005)
Populärmusik från Vittula (2004)
Misa mi (2003)
Bear’s Kiss (2002)
Livet i 8 bitar (2002)
See Me (2001)
Syndare i sommarsol (2001)
10:10 (2000)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

ContactChange or add informationGet in touch with us

Note:

Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

Search in:
Professional Directory or Articles