Raserade drömmar

När en kinesisk entreprenör ville anlägga ett handelscentrum i den svenska småstaden Kalmar väcktes förhoppningarna om en globaliserad framtid för staden. Men projektet havererade. Filmaren Ronja Yu följde hela processen i dokumentären ”Kineserna kommer”.

Share

Globaliseringen och den stora teknikomvandlingen har vänt upp och ned på förhållandena i västvärlden. När så Kalmar – en gång en välmående svensk kommun med full sysselsättning och ständig tillväxt – fick ett erbjudande de inte kunde motstå, kastade de sig med huvudet före in i en affär med oanade konsekvenser.

En kinesisk entreprenör ville bygga om livsmedelsjätten KF:s gamla övergivna chokladlager till en mässhall, en internationell mötesplats för kinesiska företagare och europeiska inköpare, och därtill uppföra en kinesisk stadsdel med skolor, butiker och restauranger. Det talades om att Kalmar skulle växa till en miljonstad.

Filmaren Ronja Yu, född i Peking men uppvuxen i Sverige, var med under hela resan – från storslagna planer till total kollaps.

– Det fanns en gemensam dröm, förklarar hon.

Hennes film berättar en ganska sorglig historia om den globaliserade ekonomins småhandlare. Kommunen var aningslös och okritisk och den kinesiska entreprenören en nonchalant person med storhetsvansinne. De satte sig gladeligen i samma båt.

– Jag började filma för att jag anade att det skulle bli intressanta kulturkrockar, berättar hon. Jag håller upp en spegel. Kineserna är anarkister, de bryr sig inte mycket om regler och lagar. De kör vilda västern-stilen. Svenskarna är å andra sidan överdrivet försiktiga.

Det här visar sig bland annat i en rörande scen där entreprenören Mr. Luo vill försöka forcera ett stort bygglov på ett möte med en kommunal nämnd. Eller när bygget får besök av skyddsombudet P-O Nilsson, som med sin fackliga omtanke retar gallfeber på kineserna. Tempot är långsamt och filmen präglas av en stillsam, underskruvad humor.

Situationerna registreras ganska värderingsfritt av Ronja Yu.

– Jag har ju, med min bakgrund, en förståelse för bägge sidorna, säger hon. Filmen är en ganska bra beskrivning av respektive samhälle.

Och en lysande bild av globaliseringen, ska tilläggas. Det blev ingen ny stadsdel, och mässhallen blev aldrig färdig. De trasiga kinesiska reklamskyltarna fladdrar i vinden. Allt tyder nu på att byggnaden kommer rivas. Och med den drömmen om ett nytt Kalmar.

 

Tidigare publicerad i Swedish Film # 3 2010

  • Author Po Tidholm

Search in: database or articles