Birgitta Svensson (SE)

Regissör. Född 1945 i Norrköping.

Birgitta Svenson har sedan 1970-talet varit knuten till dokumentärfilmsredaktionen på SVT och gjort oräkneliga dokumentärfilmer. 1975 debuterade hon som spelfilmsregissör med TV-filmen Vem var Axel Wenner-Gren? och 1977 med biograffilmen Mackan. Efter ytterligare två spelfilmer i början av 1980-talet återgick Birgitta Svensson till att göra dokumentärfilm.

Birgitta Svensson började på Sveriges Radios tvååriga filmredigerarutbildning 1967. I samband med den anställdes hon vid det som skulle komma att bli Sveriges Televisions dokumentärredaktion, och var det fram till 2008, först som filmklippare, senare som regissör. Under åren som anställd arbetade Svensson med ett femtiotal dokumentära produktioner. Mellan 1970 och 1982 samarbetade hon återkommande med Ingrid Dahlberg, första gången i Vietnamkrigsdokumentären Sju ton bomber per person (1970) som klipptes av Svensson. I Vem var Axel Wenner-Gren? (1975) delade Svensson och Dahlberg på regiarbetet.

Från slutet av 1970-talet var hon tjänstledig från SVT i perioder för att spela in tre långa spelfilmer som hon även skrev manus till. Debuten Mackan (1977) utspelar sig i en svensk småstad på 1960-talet och berättas ur 14-åriga Margaretas (Maria Andersson) perspektiv. Margareta som kallas Mackan är nyinflyttad och slits mellan vänskapen med sin skygga klasskamrat Gudrun och relationen med den kontrollerande raggarkillen Kenneth. Mackan fick övervägande negativa recensioner i de stora Stockholmstidningarna, vilket satte igång en intensiv debatt om filmkritik och oförmågan hos vissa att se “fräschören och sanningen i Mackan” som Nils Petter Sundgren uttryckte det i Expressen. Filmen är numera en del av det digitala filmarvet sedan den digitaliserades 2015. Inter Rail (1981) och Två solkiga blondiner (1983) var till skillnad från Mackan samtidsskildringar men fortfarande med ungdomar i fokus och unga kvinnor i huvudrollerna. Svensson försökte här komma närmare ett dokumentärt uttryck vad gäller fotot. I Inter Rail reser Eva (Lena Raeder) mot Amsterdam för att träffa sin drömprins Klaus (Gunnar Falk). Men Klaus är någon annan än han utger sig för, och Eva reser till slut hem själv, en vändning som påminner om hur Mackan går stärkt ur relationen med Kenneth. Som Evas resesällskap Bosse syns en ung Hannes Holm som här gjorde sin filmdebut. Inter Rail, som producerades i samarbete med spanska Institut del Cinema Català, fick ett svalare mottagande än Mackan. Två solkiga blondiner var också ett slags roadmovie om väninnorna Sonja (Maria Johnson) och Mirre (Åsa Bjerkerot) som bestämmer sig för att lifta till Rom efter att Sonja blivit utsatt för ett övergrepp. De stannar till i Linköping, där de ger sig in i relationer med olika män, för att tillslut bryta upp igen. Två solkiga blondiner uppskattades inte alls av kritikerkåren.

Efter det slutade Birgitta Svensson att regissera spelfilm och återgick till arbetet på Sveriges Television, där hon 1989-2003 gjorde flera uppmärksammade serier. Sedan 2008 är hon frilansande filmare, ofta med SVT som fortsatt uppdragsgivare. Dokumentära långfilmen Drömmar (2012) producerades med stöd av Svenska Filminstitutet och hade premiär på Göteborgs filmfestival.

Karoline Eriksson (2016)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1945
Active: 1964-

Filmography

Regi:
Flyplan till Haile Selassie (2016)
Drömmar (2012)
Överförmyndaren griper in (2011)
Två solkiga blondiner (1984)
Inter Rail (1981)
“Mackan” (1977)
Vem var Axel Wenner-Gren? (1975)
Manus:
Drömmar (2012)
Överförmyndaren griper in (2011)
Två solkiga blondiner (1984)
Inter Rail (1981)
“Mackan” (1977)
Producent:
Flyplan till Haile Selassie (2016)
Drömmar (2012)
Överförmyndaren griper in (2011)
Alla hittar kärlek utom jag (2007)
Foto:
Flyplan till Haile Selassie (2016)
Drömmar (2012)
Överförmyndaren griper in (2011)
Klippning:
Prins Hatt under jorden (1980)
Roll:
Gräsänkor på skandalsemester (1980)
Äktenskapsbrottaren (1964)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles