Åsa Sandzén (SE)

Regissör och animatör. Född 1975 i Örnsköldsvik. Utbildad vid London College of Printing och Université Sorbonne Nouvelle Paris 3.

Åsa Sandzén har jobbat med film, bilder och texter sedan 2002, då hon examinerades från London College of Printing med interaktiv media som master. Hennes första animation, Dildoman (2009) handlar om den manliga blicken och strippares revansch. Den har visats på flera filmfestivaler världen runt och är en del av projektet Dirty Diaries, för vilket Sandzén även var projektledare. Syftet med Dirty Diaries, en samling kortfilmer av kvinnliga filmskapare, var att omdefiniera pornografin och göra den queer, feministisk och nyskapande. Sandzéns filmiska insatser präglas tematiskt av ett feministiskt patos.

För den animerade dokumentären Still Born (2014) vann hon Guldbaggen för bästa kortfilm, samt flera festivalpriser. Still Born handlar om när ett barn dör i magen, om ordlös längtan, om vrede och maktlöshet. Men mitt i den förtvivlade sorgen finns också svart humor, och allra mest handlar filmen om att bryta omvärldens välmenande tystnad.

Med Andra stranden (2018) återvänder Åsa Sandzén med en animerad dokumentärfilm till ett av livets svåraste frågor; döden. Andra stranden tävlade på Tempo dokumentärfilmsfestival, där hennes föregående film Still born belönades med Tempo New Docs Award 2014. Andra stranden tar avstamp i regissörens egna upplevelser av att vara nära döden, tillsammans med djuplodande intervjuer med andra människor som också genomgått trauman som gjort att de befunnit sig vid dödens rand.

Våren 2018 hade också dokumentären Serietecknarna premiär, i SVT:s K Special, en film om svenska serietecknare och serieteckning som konstform. Grunden för denna dokumentär i Åsa Sandzéns regi ligger i det skifte som skedde i den svenska serietecknarsfären i början av 2000-talet, då den gick från att ha varit mansdominerad till att tas över av kvinnliga tecknare, med ämnen bortom de stereotyper som uttrycksformen länge definierats av, med fokus på svenska “alternativserier”.

Tillsammans med Mario Adamson har Sandzén lanserat Miman Art, ett Augmented Reality-formulär som ställer ut offentlig konst utomhus. Hon har även skrivit fem lättlästa böcker för svenska LL-förlaget och Hwgas förlag, samt skrivit manus för kortfilmer, såsom Zorn Moving (2014).

Förhoppningsvis får vi också i framtiden ta del av det filmprojekt som idag går under titeln “Boye i Berlin” som vill berätta om den svenska konstnären Karin Boyes avgörande tid i, och flykt från, Berlin, där hon först vistades för att behandlas och “botas” som homosexuell till att hon mötte sin kärlek Margot under nazisternas välde.

Hösten 2018 var Åsa Sandzén en av finalisterna till Stockholms filmfestivals pris “1 km film” till ny talang inom svensk film.

Freya Kilander (2018)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1975
Active: 2009-

Filmography

Regi:
Andra stranden (2018)
Serietecknarna (2018)
Still Born (2014)
Dildoman (2009)
Dirty Diaries (2009)
Manus:
Andra stranden (2018)
Serietecknarna (2018)
Still Born (2014)
Animation:
Dildoman (2009)
Regiassistent:
Belleville Baby (2013)
Research:
Smittad (2012)
Exekutiv producent:
Dirty Diaries (2009)
Kompletterande foto:
Belleville Baby (2013)
Översättare:
Facing Genocide – Khieu Samphan and Pol Pot (2010)
Unplay (2009)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

2015 Gulbagge för bästa kortfilm – Still Born
2014 Golden Dove för bästa animation i DOK Leipzig Filmfestival – Still Born
2014 Bästa Svenska kortfilm, Uppsalas Internationella Kortfilmfestival – Still Born

I would like to . . .

ContactChange or add informationGet in touch with us

Note:

Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

Search in:
Professional Directory or Articles