Helena Bergström (SE)

Regissör, manusförfattare, skådespelare. Född 1964 i Kortedala, Göteborg. Utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm.

Skådespelare
Helena Bergström växte upp i en skådespelarfamilj där morfadern var den legendariske Olof Widgren. Detta gjorde det naturligt för henne att välja skådespelarbanan. Debuten kom redan i de yngre tonåren i en situationskomedi för TV, Hem, ljuva hem (1978) regisserad av hennes far. Hon fortsatte med TV och skapade tillsammans med de likaledes unga löftena Måns Herngren och Hannes Holm den satiriska serien Vidöppet (1983 och 1984). Efter studier vid Teaterhögskolan i Stockholm (1985-1988) arbetade hon vid Dramaten (1988-89, 1990-91) samt Stockholms stadsteater (1989-90, 1992-93 och åter från 1994). Hon har även spelat in en skiva med Edith Piaf-sånger, “Sjunger Piaf” (2002), efter att ha spelat fler än hundra förställningar av “Piaf” på Stockholms stadsteater.

Bergström fick sitt genombrott som filmskådespelare i Kvinnorna på taket (Carl-Gustaf Nykvist, 1989) och som den tuffa storstadstjejen Berit i 1939 (Göran Carmback, 1989), en roll som vann många kritikers bevågenhet i en annars relativt nedgjord film. Det var dock genom mötet med regissören Colin Nutley som hennes fulla potential kom till uttryck i filmer som Black Jack (1990), Änglagård (1992), Sista dansen (1993) m.fl.

Hon har en komplex, ganska känslomässig spelstil. För att inte “bränna ut sig”, som hon har uttryckt det, har hon haft relativt få men desto mer tungt vägande roller.
P O Qvist (2004)

Regissör
Som filmregissör debuterade Helena Bergström 2007, med långfilmen Se upp för dårarna efter manus skrivet av hennes goda vän Denize Karabuda. Idén till filmen kom ur deras gemensamma önskan om fler och andra typer av kvinnoroller i svensk film. Men tanken på att regissera hade redan funnits länge hos Bergström som redan under tidigt 1980-tal prövat på att regissera tv-program. Trots att hon idag har fem långfilmer bakom sig som regissör, och dessutom skrivit manus till två av dem, tycks hon fortfarande definieras och kategoriseras som skådespelare. Men numera är hon först och främst regissör, identiteten som skådespelare finns förstås kvar, men kommer rent karriärsmässigt i andra hand.

– Jag ser mig själv som en regissör som spelar ibland, inte tvärtom; inte en skådespelerska som regisserar ibland. Som skådespelare måste du vänta på att bli uppbjuden – att ingå i andra människors passion. Som regissör behöver du inte sätta stopp för din kreativitet utan kan hela tiden ha nästa projekt i huvudet.

2011 debuterade Bergström som teaterregissör, på Stadsteatern i Stockholm med Strindbergs “Fröken Julie”. Ett par år senare kom filmen Julie efter pjäsen, med regi och manusbearbetning av Bergström förstås, med förhoppningen om att med Strindberg tilltala en yngre målgrupp och ge unga utrymme att diskutera frågor kring psykisk ohälsa. Med 2015 års En underbar jävla jul fortsatte Bergström att ta upp tabubelagda ämnen och svåra frågor, men denna gång i en komedi av dramakaraktär där nya familjekonstellationer är utgångspunkt. Filmen fick huvudsakligen ett positivt bemötande, den belönades med priset Årets film på QX-galan, och blev en av de mest sedda svenska filmerna på de svenska biograferna.

En underbar jävla jul har Bergström själv kallat för sin ”examensfilm”, det är med den som hon till slut kände sig trygg i rollen som regissör. Hon vill gärna gestalta både rörande och roande berättelser med gränsöverskridande begrepp, uppdelningen av film i genrer ser hon som begränsande. Hösten 2017 har hennes femte film som regissör premiär, Vilken jävla cirkus, som i grund och botten handlar om sorgebearbetning – men också råkar utspela sig på en cirkus med alla omkringliggande narrativ det ger. Filmen ligger Bergström nära om hjärtat, idé och manus har hon arbetat på i fyra år. Hösten 2017 återvänder hon också till teatern för sitt andra uppdrag som teaterregissör.

Freya Kilander (2017)
Källor: SR.se, UT.se

—————————————

I samband med mentor- och ledarskapsprogrammet Moviement, som Filminstitutet initierade 2013, intervjuade Tove Torbiörnsson sju av de deltagande regissörerna.

Här pratar Helena Bergström, Susanna Edwards, Görel Crona, Lisa Ohlin, Anna Hylander, Karin Fahlén och Ella Lemhagen bland annat om att ta sin filmidé till färdig film, om att vara ”kvinnlig regissör”, om att få tillgång till de stora budgetarna, kvotering och om att se världen ur kvinnliga perspektiv.

Basic info

Main profession: Director
Born: 1964
Active: 1987-

Filmography

Regi:
Vilken jävla cirkus (2017)
En underbar jävla jul (2015)
Julie (2013)
Så olika (2009)
Se upp för dårarna (2007)
Manus:
Vilken jävla cirkus (2017)
En underbar jävla jul(2015)
Så olika (2009)
Idé:
Se upp för dårarna (2007)
Roll:
Tårtgeneralen (2018)
En underbar jävla jul(2015)
Den fjärde mannen (2014)
Medicinen (2014)
Någon annanstans i Sverige (2011)
Änglagård – tredje gången gillt (2010)
Angel (2008)
Ernst-Hugo (2008)
Selma (2008)
Heartbreak Hotel (2006)
The Queen of Sheba’s Pearls (2004)
Paradiset (2003)
Mrs Klein (2002)
Sprängaren (2001)
Gossip (2000)
Livet är en schlager (2000)
Still Crazy (1998)
Under solen (1998)
Jägarna (1996)
Sånt är livet (1996)
Änglagård andra sommaren (1994)
Pariserhjulet (1993)
Sista dansen (1993)
Änglagård (1992)
BlackJack (1990)
1939 (1989)
Ängel (1989)
Husbonden (1989)
Kvinnorna på taket (1989)
Friends (1988)
Råttornas vinter (1988)
VD (1988)
Uppvaknandet (1987)
Manusbearbetning:
Julie (2013)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

1990 erhöll Helena Bergström Svenska Filmakademins Kurt Linder-stipendium och 1992 Teaterförbundets Daniel Engdahl-stipendium.

Guldbagge 1994 för bästa kvinnliga huvudroll i Pariserhjulet (Clas Lindberg, 1993) och Sista dansen (1993).

Do you know more about Helena Bergström?

Please write to us if you think that we have missed something and if you have more information to provide.

Search in: database or articles