Jennifer Rainsford (SE)

Regissör och konstnär. Född 1982 i Stockholm. Examinerades vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2010, studerat manusförfattande vid Stockholms Dramatiska Högskola, och gått Werner Herzogs Rogue Film School 2011.

Jennifer Rainsford är konstnär och filmare som delar sin tid mellan Paris och Stockholm och, som det heter, har världen som sitt arbetsfält, med utställningar av installationer och videokonstverk på bland annat Hong Gah Museum i Taipei och Abteiberg i Düsseldorf.

Hon grundade och ingår, tillsammans med kollegorna Lena Bergendahl och Rut Karin Zettergren, i det konstnärliga produktionskollektivet Crystal Beacon. Trion fann varandra på utbildningen vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och började 2008 att samarbeta inom filmmediet samtidigt som de driver och kurerar konstplattformen Crystal Beacon Art Space.

Som flera andra konstnärer det senaste decenniet rör sig Rainsford i gränslandet mellan konst, film och fotografi där det konstnärliga, det visuella och en tydlig fiktionaliserad stil formar och utforskar dokumentärfilmsgenren, långt ifrån den konventionella dokumentären.

2009 deltog Rainsford i det av dokumentärfilmaren Mia Engberg initierade feministiska porrfilmsprojektet Dirty Diaries med kortfilmen For the Liberation of Men. 2012 regisserade hon tillsammans med konstnärskollegan Virlani Hallberg O.G.B.I.P (Our Global Behaviour Is Psychopathic II).Den svartvita experimentkortfilmen visades både på filmfestivalen i Berlin och Oberhausens internationella kortfilmfestival. Filmen handlar om tre personer på en segelbåt vars misstänksamhet och rädslor blir metaforiska för det som utspelas mellan nationer på en makronivå.

Rainsford utbildade sig som arkitekt på Lunds Tekniska Högskola i tjugoårsåldern och förutom den konstnärliga utbildningen studerade hon manusskrivning på StDH. Kompetenser som Rainsford sedan 2011 kunnat omsätta kreativt när hon arbetat som journalist för tv-bolaget ARTE och programmet Tracks on Arte i Paris, där hon producerat och regisserat flera kortdokumentärer om musik, film konst och framtidens teknik i Östafrika, USA, Europa och Kina. Att studera människor och förändringar i deras natur och i miljön är något som driver Crystal Beacon-gruppen. 2011 reste de till Kenya för att utmana stereotypa exotiserande bilder och i den fantasy/sci-fi-betonade Applied Theories of Expanding Minds, som först gjordes som videoinstallation skrev, regisserade och klippte de tre tillsammans. Filmen visades på Rotterdams filmfestival.

Nästa samarbete blev Mvua Farasi (2014) där man åter mixade dokumentärt med fiktivt berättande. Filmen som utspelar sig vid en tävlingsbana för galopphästar i Nairobi handlar om hur en jockey förbereder sig för ett stort lopp med minnet av stormen El niño i färskt minne. 2016 uttogs Rainsford som ”Berlinale talent” och till talangutvecklingsprogrammet Feature Expanded, ett program som stöder konstnärer som vill utveckla en långfilm genom att bryta ny mark inom filmmediets uttryck.

Där vann hon en pitch award för distribution i Storbritannien och Italien med projektet med arbetstiteln Stories From the Debris. Ett känslomässigt och filosofiskt filmcollage om människor och natur efter en tsunami.

Parhästarna Rainsford/Bergendahl premiärvisade det diskbänksrealistiska science-fictiondramat 4032 soluppgångar (2017) på Göteborg Film Festival 2018, i vilket de fortsatte att utforska gränslandet mellan konst och film. “I framtidsscenariot vill vi berätta om hur det är att komma till en ny plats och lära känna den. “Vi vill berätta en historia som är avlägsen från vår i tid och rum men som samtidigt är nära.”

Jordens ekosystem har kollapsat och människor har börjat kolonisera andra platser i rymden. På Jupiters måne, Ganymedes, väntar en man och hans son på att pappans syster ska anlända. I ett existentiellt drama bleknar minnet av jorden, men oväntade brottstycken av dess arv lever vidare.

I festivalens sektion Utopia/Dystopia fanns även Rainsfords kortfilm När jag dör går världen under från 2017 med. En svensk-grekisk-tysk samproduktion. Rainsford återkommer här med människor utlämnade åt sin tystnad och sina farhågor. Eller som filmens synopsis beskriver det: “En undergångsfilm som följer ett par som ger sig iväg ut på havet i en segelbåt under spänd stämning”.

Louise Lagerström (2018)

Källor: jenniferrainsford.se, Radio Sweden SR 2015, crystalbeacon.se

Basic info

Main profession: Director
Born: 1982
Active: 2009-

Filmography

Regi:
Heart of an Astronaut (kortfilm, 2023)
All of Our Heartbeats are Connected Through Exploding Stars (2022)
Sjö i brand (kortfilm, 2020)
När jag dör går världen under (kortfilm, 2018)
4032 soluppgångar (kortfilm, 2017)
Mvua Farasi (kortfilm, 2014)
Applied Theories of Expanding Minds (kortfilm, 2012)
O.G.B.I.P [Our Global Behaviour Is Psychopathic II] (kortfilm, 2012)
For the Liberation of Men (Dirty Diaries, kortfilm, 2009)

Manus:
Heart of an Astronaut (kortfilm, 2023)
All of Our Heartbeats are Connected Through Exploding Stars (2022)
Sjö i brand (kortfilm, 2020)
När jag dör går världen under (kortfilm, 2018)
4032 soluppgångar (kortfilm, 2017)
Mvua Farasi (kortfilm, 2014)
O.G.B.I.P [Our Global Behaviour Is Psychopathic II] (kortfilm, 2012)

Producent:
Sjö i brand (kortfilm, 2020)
När jag dör går världen under (kortfilm, 2018)
O.G.B.I.P [Our Global Behaviour Is Psychopathic II] (kortfilm, 2012)

Foto:
Sjö i brand (kortfilm, 2020)
Mvua Farasi (kortfilm, 2014)
Applied Theories of Expanding Minds (kortfilm, 2012)

Klippning:
Sjö i brand (kortfilm, 2020)
Mvua Farasi (kortfilm, 2014)
Applied Theories of Expanding Minds (kortfilm, 2012)
O.G.B.I.P [Our Global Behaviour Is Psychopathic II] (kortfilm, 2012)
For the Liberation of Men (kortfilm, 2009)

Musik:
For the Liberation of Men (kortfilm, 2009)

Produktionsdesign:
Applied Theories of Expanding Minds (kortfilm, 2012)

Ljudtekniker:
Mvua Farasi (kortfilm, 2014)

Roll:
O.G.B.I.P [Our Global Behaviour Is Psychopathic II] (kortfilm, 2012)

Scenario:
Applied Theories of Expanding Minds (kortfilm, 2012)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles