Maria Blom (SE)

Regissör, manusförfattare, dramatiker. Född 1971 i Täby. Verksam sedan 2004.

Maria Blom är uppvuxen i Täby norr om Stockholm, men är idag starkt kopplad till sina nuvarande hemtrakter, Dalarna och Falun. Detta efter att hon slog igenom 2004 med filmen Masjävlar, där hon stod för både manus och regi. Masjävlar vann Guldbaggen för årets film och för bästa manus, samt nominerades för bästa regi.

Innan Masjävlar blev till film var det en teaterpjäs, och Maria Blom hör också hemma i teatervärlden – redan i grundskolan framträdde de egenskaper som senare skulle göra henne till teaterregissör och dramatiker. Maria Blom har regisserat en rad teaterpjäser, bl.a. Dr Kokos Kärlekslaboratorium (1997) på Stockholm stadsteater och Under hallonbusken (2011) på Dramaten. Som barn gillade hon att ha den drivande rollen i de små teaterprojekt hon skapade, och menar att för att vara filmregissör krävs att en vågar ta plats, breda ut sig och undvika överanalyserande.

Masjävlar brukar, tillsammans med Nina Frisk (2007) och Fishy (2008), omskrivas som en triologi, förenade i huvudsak av huvudkaraktärerna som alla är singelkvinnor, i filmer i liknande anda. Blom står för både manus och regi i alla tre filmerna, och egentligen är det Fishy som kom till först i kronologin, 2002, trots att den fick premiär sist av de tre, 2008. Hennes medvetna val att lägga Fishy på hyllan trots att den var mer eller mindre färdig – eftersom hon föredrog att ha Masjävlar som sin långfilmsdebut – kan kanske peka mot Maria Bloms konstnärliga integritet.

Med HallåHallå (2014) fortsätter Maria Blom på tidigare inslaget spår, samtidigt som det blir mer komplicerat. En kvinna har även här huvudrollen, och hon fortsätter att vara singel, men med ett annat privatliv. I filmen finns också ett förhållandevis explicit klasskampstema, som också tidigare skymtat i Bloms filmer, med huvudkaraktären Disa som arbetar som undersköterska och tar sig an systemet som berövat en av hennes kollegor dennes jobb. Det är förstås bara en del av den komiskt kantade handlingen. Filmen vann publikpriser vid internationella filmfestivaler i både Lübeck och Hamburg.

Maria Blom har genom karriären också lärt sig att hon föredrar lyckliga slut, efter att ha tampats med flera mindre lyckliga. De senaste åren har hon också rört sig mer mot att enbart regissera, från att som tidigare själv även skrivit manus. Med familjekomedin Monky (2017) provar hon ny terräng, med ett manus av Anders Weidemann, och den hittills dyraste huvudkaraktären i svensk film; den animerade apan Monky. Det är Bloms första familjekomedi, och den första av hennes filmer där hon inte själv står som delaktig i manusarbetet. Projektet ansågs till en början nästintill omöjligt, eftersom den här typen av film sett till teknik, omfång och storlek på produktion, inte riktigt gjorts tidigare i Sverige.

Freya Kilander (2017, redigerad 2020)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1971
Active: 2004-

Filmography

Regi:
Monky (2017)
Bamse och häxans dotter (2016)
Hallåhallå (2014)
Fishy (2008)
Nina Frisk (2007)
Masjävlar (2004)

Manus:
Hallåhallå (2014)
Fishy (2008)
Nina Frisk (2007)
Masjävlar (2004)

Manuskonsult:
Bamse och häxans dotter (2016)

Röstregi:
Bamse och dunderklockan (2018)

Övrig medarbetare:
Bamse och häxans dotter (2016)
Losers (2014)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

2005: Guldbagge Bästa manuskript (Masjävlar)
2005: Guldbagge Bästa film (Masjävlar)
2005: Guldbaggenominerad Bästa regi (Masjävlar)

I would like to . . .

ContactChange or add informationGet in touch with us

Note:

Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

Search in:
Professional Directory or Articles