Simone Grau Roney (DK)

Produktionsdesigner, scenograf, rekvisitör, mm. Född 1968 i Köpenhamn, Danmark.

Simone Grau Roney har idag sin bas i Stockholm. Hon har länge arbetat med Lars von Trier, 2015 nominerades hon till Robert-priset för bästa scenografi för Nymphomaniac Director’s Cut (2014). 2018 är hon åter på von Triers team som produktionsdesigner på The House That Jack Built. Grau Roney är samma år också aktuell med Marcus Lindeens Flotten (2018) som utsågs till bästa film med priset Dox:Award på CPH:DOX 2018, där hon skapat en exakt kopia av den verkliga flotten, “Acali”, kring vilken filmen kretsar. Hennes scenografiverk från filmen ställdes dessutom ut som konstinstallation under 2017 på Centre Pompidou, franskt nationalmuseum för samtidskonst i Paris.

Simone Grau Roney utvecklade sitt förhållande till form, färg och textur tidigt i livet. Hon inspireras av sin lantliga uppväxt, med “personlig enkelhet” som ledord. Inför ett filmarbete utgår hon i grunden från manuset, särskilt karaktärerna och deras personligheter men självklart även platserna, och börjar sedan skapa färgpaletter och texturpaletter tillsammans med bilder av specifika möbler och inredningsartiklar. Sedan krävs även prioritering av vilka filmiska platser som ska få mer eller mindre tid, pengar och engagemang utifrån produktionens möjligheter. Lars von Trier brukar redan i sitt manusarbete utgå från bilder som Simone Grau Roney sedan tar del av och utgår från även i sitt arbete. Simone Grau Roney menar att det är av yttersta vikt att vara lyhörd inför varje regissör, eftersom filmen är deras och hennes jobb är att stötta och utveckla deras vision. Hon föredrar i sitt arbete att jobba med dova färger, ”neutrala paletter”, starka färger väljer hon oftast bort på jobbet för att produktionsdesignen inte ska ta över i en film, men snarare förmera filmens handling och skeenden. Inte heller von Trier uppskattar många starka färger i sina egna filmer.

Under sin karriär har Grau Roney tagit sig an de flesta uppgifter som finns inom hennes område: produktionsdesign. Dels för att produktionerna i Skandinavien ofta kräver det då de är relativt små jämfört med till exempel Hollywood. Och dels för att det gett henne en inblick i varje del av arbetet som ligger bakom hennes yrkesområde, som gjort henne ännu bättre på sitt jobb, hennes prioritet är filmprojektet snarare än hennes specifika arbetstitel inom produktionen.

Freya Kilander (2018)

Basic info

Main profession: Other profession
Born: 1968
Active: 1990-

Filmography

Produktionsdesign:
Flotten 2018
The House That Jack Built 2018
Nymphomaniac Director’s Cut 2014
Vännerna 2014
Nymphomaniac 2013
Chefrekvisitør:
Far til fire – på japansk 2010
Over gaden under vandet 2009
Fri os fra det onde 2009
Kærlighed på film 2007
Direktøren for det hele 2006
Monas verden 2001
Scenograf:
Melancholia 2011
Parterapi 2010
Rekvisitør:
Kidnappet 2010
Frøken Smillas fornemmelse for sne 1997
Charlot og Charlotte 1996
Breaking the Waves 1996
Menneskedyret 1995
Det bli’r i familien 1993
Set rekvisitør:
The Girl With the Dragon Tattoo 2011
Antichrist 2009
Klovn 2005
Manderlay 2005
Dogville 2003
Klatretøsen 2002
Dancer in the Dark 2000
Rekvisitørassistent:
Europa 1991
Kajs fødselsdag 1990
Påklæder:
It’s all about love 2002

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

ContactChange or add informationGet in touch with us

Note:

Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

Search in:
Professional Directory or Articles